jannekedelange.reismee.nl

All good things come to an end

Lieve allemaal,
Over onze laatste maand op CuraƧao zal ik nog even een stukje schrijven.

De eerste twee weken van maart ben ik vooral druk bezig geweest met het verzamelen van de gegevens voor mijn onderzoek. Hiervoor moest ik vragenlijsten afnemen bij begeleiders van de cliƫnten. Dit ging niet vanzelf. Ik had expres al de namen van degenen die het moesten invullen bovenaan het papier gezet en de datum waarop ik het zou komen ophalen. Toen ik daar die dag kwam, bleek meer dan de helft van de vragenlijsten niet te zijn ingevuld doordat ze het niet van collega's overgedragen hadden gekregen of het gewoonweg niet hadden gedaan. Daarom kostte het even wat tijd en moeite voordat ik alle vragenlijsten ingevuld terug had. Daarnaast moest ik bij een aantal cliƫnten een test afnemen die hun functionele mogelijkheden in kaart bracht, bijvoorbeeld communicatief, visueel en exploratief gedrag. Hier ging ook de nodige tijd in zitten. De gegevens heb ik allemaal verzameld en moet ik nu verder in mijn scriptie uitwerken hier in Nederland. Maar doordat ik toen steeds veel tijd in de studie heb gestopt, kon ik de laatste twee weken lekker nog van wat vrije dagen genieten.

De auto die ik begin oktober had gekocht met mijn studiegenootje, hebben we twee weken voor vertrek weer verkocht. Daar hebben we bewust voor gekozen, zodat we zeker waren dat we de auto 'kwijt' waren en het geld konden we nog goed gebruiken. De laatste twee weken huurde ik met Jurgen een auto, nou ja, een beetje een krakbak, maar hij reed.

Jurgen had 16 maart al zijn laatste werkdag. Na afloop is hij traditioneel door zijn collega's in het water gegooid. Doordat hij de maanden ervoor vrijwel geen vakantiedagen had opgenomen, had hij deze nog tegoed en was hij de laatste twee weken vrij. Zo konden we samen mooi nog wat leuke dingen doen en afscheid nemen van de mooie plekjes van CuraƧao.

De week voordat we vertrokken kwam een oud-collega van Jurgen met zijn vriendin op vakantie naar CuraƧao. Met hen hebben we nog veel mooie uitjes gemaakt. Zo zijn we naar Porto-Marie geweest, waar Jurgen helaas ziek werd van een broodje tonijnsalade. Een andere keer zijn we nog heerlijk bij Zanzibar gaan liggen en 's avonds uit eten geweest bij Livingstone, het park waar zij verbleven. Een hoogtepunt was toch wel Klein CuraƧao, een onbewoond eiland ruim 1,5 uur varen richting zuidoosten. Dat was iets wat we al heel lang in de planning hadden en wat ik echt nog graag wilde voordat we naar Nederland zouden gaan. We vertrokken 's morgens vroeg al met de boot 'the Mermaid'. We zagen de zon zelfs opkomen. De heenweg was niet zo'n pretje. Heel veel mensen om ons heen werden misselijk en gingen 'de vissen voeren'. Ik moest me ook goed op de horizon concentreren, want de golven waren erg hoog. Jurgen was de enige die nergens last van had en gewoon zat te zingen en te fluiten en met het personeel aan het praten was. Ik was dan ook blij toen we er waren. Vanaf de boot zwommen we naar het strand. Daar gingen we gelijk snorkelen om te kijken of er zeeschildpadden waren, maar die zagen we toen nog niet. Al gauw stond er een prima ontbijt met belegde broodjes voor ons klaar. Verder hebben we een wandeling over het eiland gemaakt en hebben de vuurtoren bekommen en zijn langs scheepswrakken gelopen. Lekker in de zon gelegen en later toch kunnen snorkelen met zeeschildpadden, zo gaaf was dat!! 's Middags was er een barbecue voor ons geregeld, top voor elkaar. De terugweg viel echt mee, deze keer zaten we boven op het dek van de zon te genieten. Zaterdag zijn we natuurlijk voor de laatste keer naar de happy hour van Zanzibar geweest. Daar hebben we nog ƩƩn keer gezellig drankjes met hen gedronken, want zondag zouden ze alweer naar huis gaan.

Zondag zijn we met een collega van Jurgen van Zanzibar op pad geweest richting Westpunt. Daar hebben we bij Playa Kalki gelegen en later bij Playa Forti gezeten. Daar was een soort mini-fuikdag, want er lagen allemaal bootjes en drijvende dingen bij elkaar in het water. Wij zaten aan de zijkant op de rots, waar Jurgen en zijn collega nog vanaf zijn gesprongen. Dit was een sprong van ongeveer 10 meter, dus zij liever dan ik! 's Avonds nog heerlijk uit eten geweest.

Maandag ben ik nog met een vriendin naar Cas Abao geweest. Dat blijf ik ƩƩn van de mooiste stranden van CuraƧao vinden. Nog een laatste keer heerlijk een middagje van de zon, zee en het strand genoten. 's Avonds met haar uit eten geweest en nog een cocktailtje gedronken.

Dinsdag nog de laatste dingetjes geregeld en souvenirs gekocht en toen was het woensdag alweer tijd om naar Nederland te gaan. Wat is het een mooie tijd geweest! Heel veel nieuwe ervaringen, vriendschappen en herinneringen opgedaan. Het is een tijd om nooit te vergeten! Maar aan de andere kant is het ook mooi geweest zo. Het is fantastisch dat we dit samen hebben kunnen doen.

Heel veel liefs van Jurgen & Janneke

Ps. Dit is voor nu mijn laatste blog, maar wie weet als ik ooit weer op reis ga, laat ik het jullie weten! ;)

Reacties

Reacties

Haralt, Ciska en Fien

Welkom thuis toppers! Bedankt voor de mooie verhalen zodat wij hier thuis ook een beetje op de hoogte bleven van jullie activiteiten daar (en wij dar stiekem heel jaloers op waren ????)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!